Pokazy filmowe

Program

  • Obława, 2012, reż. Marcin Krzyształowicz
    sobota, 14 października 2017, godz. 20.00

  • Slow West, 2015, reż. John Maclean
    sobota, 28 października 2017, godz. 20.00

  • Cudowny młodzieniec, 2014, reż. Mario Martone
    czwartek, 16 listopada 2017, godz. 20.00

* * * *

W ramach pokazów zostały wybrane trzy współczesne filmy, które w sposób nieoczywisty dyskutują z tradycją romantyczną: polską, ale także włoską i anglosaską. Dzieła te, wykorzystując uniwersalne i atrakcyjne konwencje kina gatunkowego (western, thriller, film wojenny czy biograficzny), w głębszej warstwie tłumaczą jednocześnie na język ruchomych obrazów wątki i symbole związane z romantyzmem. Z jednej strony pokazują jego żywotność i różnorodność odczytań w dzisiejszej praktyce audiowizualnej, z drugiej, poddając romantyczne mity i konwencje pod dyskusję, stanowią rodzaj ich reinterpretacji.

  • wstęp wolny
  • wszystkie pokazy filmowe przystosowane do potrzeb osób niesłyszących

* * * *

Obława

reż. Marcin Krzyształowicz
2012

Połączenie dramatu wojennego z thrillerem, a także próba dyskusji z mitologizowaną (i ideologizowaną) postacią żołnierza Armii Krajowej. Nagrodzony czterema Orłami głośny film Marcina Krzyształowicza stanowi swoistą kontynuację wątków poruszonych w Do piachu Tadeusza Różewicza, podobnie jak tam oferując rewizjonistyczny, antyheroiczny obraz wojny i polskiej partyzantki. Jak w recenzji Obławy („Gazeta Wyborcza” 17.10.2012) pisał Tadeusz Sobolewski partyzantka bywa „katowską robotą”. Wiedział już o tym Adam Mickiewicz. Po upadku powstania listopadowego niemal jednym ciągiem napisał Śmierć pułkownika, popularny wiersz o „dziewicy bohaterze” Emilii Plater i drugi wiersz, Nocleg, gdzie pojawia się  może po raz pierwszy? – jeden z archetypów polskiej kultury: obraz partyzanckiego obozowiska. Reżyser swój film dedykował „ojcu, żołnierzowi AK”.

* * * *

Slow West

reż. John Maclean
2015

Kowboj i romantyk na Dzikim Zachodzie. Nagrodzony w Sundance (anty)western Szkota Johna McLeana postrzegać można jako dekonstrukcję mitu romantycznego poety i dialog z jego filmowymi przedstawieniami (nawiązania do portretu Williama Blake’a z Truposza Jima Jarmuscha), problematyzujący koncepcję romantycznej miłości, a także pozycję kobiet w wyobrażeniowości romantycznej. Slow West bada także różnice między Starym Kontynentem a Dzikim Zachodem, ukazując nieprzystawalność romantycznych uniesień do brutalnie wykuwanego nowego świata

Jak mówił sam reżyser: Interesowało mnie, jak romantyzm poradziłby sobie w świecie aż nazbyt nieromantycznym, gdzie ludzie zachowują się jak zwierzęta. Chciałem zadać pytanie o to, która postawa bardziej się opłaca. Czy lepiej być optymistą - niczym wolterowski Kandyd widzieć najlepszą wersję wszystkiego?  czy też, jak grany przez Michaela Fassbendera Silas, darzyć świat graniczącą z cynizmem nieufnością? („Kino” 11/2015).

* * * *

Cudowny młodzieniec

reż. Mario Martone
2014

Pokazywany na festiwalu w Wenecji film Mario Martone, neapolitańskiego reżysera filmowego i teatralnego, ukazującego zazwyczaj wzajemne relacje jednostek i społeczności w kontekście historii, utopii i pamięci. W Cudownym młodzieńcu biografia i poezja Giacomo Leopardiego (w tej roli Elio Germano), będącego we Włoszech wręcz archetypem romantyka, staje się pretekstem do namysłu nad mitem nieszczęśliwego poety. Mitem rozpostartym między radykalnym autobiografizmem i poetyzacją własnego cierpienia a bardzo konkretnymi problemami autora Dziełek moralnych: powolnym rozkładem zdrowia, samotnością, uzależnieniem od innych czy niesatysfakcjonującym życiem uczuciowo-erotycznym.

Martone w klasycznej konstrukcji znajduje miejsce dla autorskich wizji, budując swą gramatykę filmową z cytatów literackich i teatralnych oraz sugestywnych, wręcz delirycznych obrazów – dokładnie tak, jak robi to poezja Leopardiego.

* * * *

kurator programu filmowego

Adam Kruk – krytyk filmowy, publicysta, animator kultury. Absolwent filmoznawstwa UAM w Poznaniu, laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2012), członek FIPRESCI, Stowarzyszenia Dante Alighieri i Wrocławskiej Fundacji Filmowej. Publikuje m.in. w „Dwutygodniku”, „Kinie”, „Ekranach”, „Filmwebie”. Wykłada w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, Akademii Filmowej, Nowych Horyzontach Edukacji Filmowej i Filmotece Szkolnej. Kurator przeglądu BRAVE Cinema i Polish Cinema for Beginners, wyróżnionego Nagrodą PISF (2016) w kategorii edukacja filmowa.